dodal na trh produkt, ktorý nie je úplne funkčný. Ako z takýchto situácií vykorčuľovať? Pravidlá hry sú jasné a stoja na strane spotrebiteľa.
Doprava nie je bez chýb
Ak vám doručovateľ prinesie poškodenú škatuľu, alebo nájdete v zásielke tovar poškodený prepravou, chybu treba hlásiť nielen predávajúcemu, ale aj prepravnej spoločnosti. Práve tá bude situáciu riešiť úhradou škody. Najčastejšie z poistného, ktoré je súčasťou prepravných služieb. Ak existuje čo i len náznak poškodenia, lepšie je spísať nedostatky priamo pri doručení – za prítomnosti špeditéra.
Ponuky niekedy klamú
Nákupy cez internet sa nápadne podobajú tým katalógovým. Ak tovar kupujete iba podľa obrázkov a popisu, môže sa stať že nezodpovedá vašim predstavám. Prekvapiť vás môže jeho farebnosť, materiál z ktorého je vyrobený, kvalitou spracovania vás môže dokonca sklamať úplne. Preto má kupujúci právo takýto tovar vrátiť do 7 dní späť predajcovi. Ak o tejto možnosti predajca na svojom webe neinformuje, lehota začína plynúť od momentu, kedy sa o nej dozviete.
Na túto možnosť je dobré myslieť už v momente rozbaľovania. Nepoškodený tovar v kompletnom obale sa vracia omnoho jednoduchšie, ako poškodený bez pôvodnej škatule. Ak vám predajca bude vracať peniaze, bude namietať že časť z nich musel minúť na uvedenie tovaru do pôvodného stavu. Odrátať môže aj cenu spotrebného materiálu, akým je napríklad náplň tlačiarne. Peniaze však musí vrátiť vždy do 30 dní.
Výnimkou je tovar chránený autorskými právami. Akonáhle odbalíte škatuľu so softvérom, alebo vybalíte z obalu DVD nosič alebo CD s hudobnými nahrávkami, predajcovi ich už vrátiť nesmiete. A to aj v prípade, ak sa na nosiči nachádza inštalačný balík v rovnakom rozsahu ako na internete a pomocou priloženého kľúča ste ho neaktivovali.
Záruku vám dáva predajca
Vraví sa, že čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí. Preto by ste mali vedieť o spôsobe riešenia reklamácií skôr, ako čosi kúpite. Všetko by ste sa mali dočítať v obchodných podmienkach internetovej predajne. Nešťastná náhoda môže výhodný nákup predražiť natoľko, že budete v strate.
Niektoré firmy sú ústretové. Stačí objednať špedičnú firmu a tá na náklady predajcu vyzdvihne pokazený tovar priamo u vás. Iné vás odkážu na zmluvné autorizované servisy, alebo vás nechajú na vaše náklady doručiť tovar do svojej predajne. Vo všetkých prípadoch vás kryje lehota, ktorá nesmie byť kratšia ako 24 mesiacov.
Pozor však na špecifiká. Pri spotrebičoch, ktoré nie sú vybavené elektrickou zástrčkou môže od vás predajca vyžadovať pri reklamácii protokol o inštalácii oprávnenou osobou. Podobné podmienky sa môžu objaviť aj pri iných špecifických situáciách.
Nástrahy, o ktorých možno neviete
Všetky spomínané garancie pripadajú do úvahy iba vtedy, ak kupujete tovar od predajcu, ktorý pôsobí na našom domácom trhu ako riadna registrovaná firma. Ak ide o zahraničný subjekt pôsobiaci za hranicami, riadiť sa musíte podľa pravidiel platných v krajine obchodníka. A ak zvážite, že budete musieť tovar posielať do cudziny, môže to byť problém.
Na druhé úskalie narazia podnikatelia. Zákon chráni iba koncových spotrebiteľov. Ak sa rozhodnete kupovať vybavenie do svojej kancelárie, alebo tovar, ste mimo hru.