Zahľaďte sa na stoličku s kódovým označením 40/4 a odhadnite, kedy vznikla. Asi málokto by tejto svižnej, modernej, elegantnej a všestrannej pomôcke na sedenie hádal rovnú päťdesiatku. Skutočne však vznikla v roku 1964 a hneď sa stala senzáciou. Prestížne výstavisko Triennale di Milano jej ešte v ten rok udelilo hlavnú cenu, newyorské Múzeum moderného umenia MoMA ju zasa zaradilo do svojich stálych zbierok. V súčasnosti ju s mimoriadnym komerčným úspechom vyrábajú dánski nábytkári HOWE
Vo svojej pôvabne tvarovanej siluete s jednoduchými, vizuálne úspornými detailmi, ale najmä s výhodnými úžitkovými vlastnosťami a bezprecedentnou ergonómiou pohodlia sa stolička 40/4 stala exemplárnym príkladom nadčasového dizajnu s množstvom nasledovníkov či napodobňovateľov.
Nepohodlie v kokpite
O vzniku a motivácii stoličky 40/4 prezrádza viac samotný autor, americký dizajnér David Rowland, ktorý počas druhej svetovej vojny pôsobil ako pilot leteckých síl Spojených štátov. „V tých časoch boli sedadlá v kokpitoch našich lietadiel mimoriadne nepohodlné. Počas mnohých náročných misií – niektoré trvali až dvanásť hodín – som si sľúbil, že ak prežijem, zasvätím svoj život tvorbe pohodlného a ergonomicky správneho sedenia.“
Po skončení vojny teda nastúpil na svoju vlastnú „mierovú misiu“. Po rokoch výskumov, skíc a prototypov napokon dospel k ľahkej, pevnej a superergonomickej stoličke, ktorú dnes pozná celý svet ako model 40/4.
Samozrejme, že len samotné vojnové nepohodlie nestačí na to, aby človek dokázal predostrieť širšej verejnosti dokonalé dizajnérske riešenie. Rowland však na to mal všetky predpoklady. Ešte pred vojnou študoval u Lászlóa Moholy-Nagya – významného predstaviteľa funkcionalistickej školy Bauhaus, ktorý do USA emigroval). Neskôr si vzdelanie doplnil o titul z fyziky a z priemyselného návrhárstva, aby sa uplatnil ako plnohodnotný dizajnér.
Jedna na druhú
V úsilí nanovo definovať riešenie jedného z najzákladnejších dizajnérskych zadaní – stoličky – rozvinul komplexný návrh so sošne vymodelovanými krivkami akurátne širokého sedadla i operadla, s lineárnou podnožou, ktorá by ponúkla potrebnú stabilitu s extrémne účelnou identitou, zodpovedajúcou možnosti všestranného použitia.
Stolička 40/4 sa stala populárnou voľbou prispôsobivého zariadenia verejných interiérov. Jednak pre výnimočné pohodlie sedenia, jednak pre príkladnú priestorovú ekonómiu. Dômyselný tvar totiž umožňuje jej stohovanie – naskladanie až 40 kusov na seba do „komínika“ len štyri stopy vysokého. Z tohto praktického hľadiska napokon pochádza aj jej názov 40/4.
Autor je interiérový dizajnér.
Autor: Michal Lalinský