Renovácia schodov, omladenie starého nábytku či výroba dreveného stolčeka. Žiadna z týchto prác sa nezaobíde bez brúsenia dreva, aby bolo dokonale hladké na nanášanie laku, farby či vosku. Každá z brúsok pracuje pri tejto snahe odlišne.
Brúsenie je pri vyhladzovaní dreva malým podvodom. Kým nôž hoblíka zarovná povrch hladkým rezom, brúsny papier strapatí vlákna dovtedy, kým sa členitý povrch pred očami nezleje do celku. V skutočnosti vznikne spleť jemných škrabancov, ktoré sa oku javia byť jemným, hladkým zamatom.
Pásová uberá najviac
Pásová brúska je najvýkonnejším pracantom, zostáva však za ňou povrch plný hlbokých škrabancov. Obzvlášť na mäkkom dreve zo smreku či borovice. Rýchlym tempom sa bežiacim pásom zanára do povrchu a v neskúsených rukách môže narobiť viac škody ako úžitku.
Aby bol povrch čo najhladší a bez hlbokých rýh, ktoré nemožno odstrániť, treba ľahkú ruku, rovnomerný pohyb a vždy ostrý brúsny papier bez opotrebovania. Brúsenie kolmo na vlákna dreva prináša hladší povrch, brúsenie v ich smere prácu urýchľuje. Spomalenie rýchlosti pásu pomôže získať potrebnú zručnosť.
Pásová brúska je tank na neopracované stavebné drevo z píly na altánok, drevné podlahy a schody, ktorých hrubý a poškodený povrch treba zrovnať do hĺbky. Zostane hladký, ale s líniami rovnobežných škrabancov.
Vibračná brúska vyhladí plochu
Rovnou plochou a vibračným pohybom v mnohom pripomína ručné šmirgľovanie s brúsnym papierom ovinutým okolo dreveného klátika. Je najpomalšou zo všetkých brúsok a svedčia jej práce, kde treba dokončiť brúsenie tak, aby bol povrch pripravený na maľovanie či lakovanie.
Brúsenie ňou žiada trpezlivosť a zmysel pre rovnomernosť. Je to ako žehlenie bielizne, pri ktorom robí prácu vždy celá plocha žehličky, hoc by to šlo akokoľvek pomaly. Každá snaha o zrýchlenie práce pri brúsení hranou narobí viac nedostatkov ako osohu.
Vibračná brúska zájde do rohov a zanechá za sebou povrch, ktorý nežiada ďalšie hladenie.
Rýchla a jemná zároveň
Excentrická brúska spája rýchlosť brúsenia s jemným hladením. Na rozdiel od vibračnej vykonáva dva pohyby súčasne, aby získala výkon a zamaskovala svoju stopu na hladkom povrchu. Kým pri hrubej práci v mnohom prekoná vibračnú brúsku, v mnohom zaostáva aj za pásovou.
Ak však treba nahrubo zbrúsený povrch dohladiť do dokonalosti nábytku vlastnej, je tým najlepším, čo môžete do rúk vziať. Hladko kĺže po povrchu a zostáva za ňou vyhladená plocha priam vzorovej kvality.
Pre svoj okrúhly tvar však nedosiahne do rohov a nemožno ňou brúsiť členité detaily. Tam treba siahnuť po inej pomoci.
Oscilačné náradie zvláda aj brúsenie
Multifunkčné oscilačné náradia dokážu pri brúsení malých plôch a detailov ponúknuť výkon, ktorý je omnoho vyšší ako pri ručnom brúsení. Vďaka kývavým osciláciám a trojuholníkovým brúsnym papierom dosiahne aj do nedostupných zákutí.
Brúsenie žiada trochu cviku, pretože oscilačné brúsenie je jedným z najúčinnejších. To pre netypický pomer medzi výkonom motora a brúsnou plochou. Takáto brúska je pomocníkom, ktorý dokáže takmer zázraky.
Postupnosť, ktorú nemožno oklamať
Pri každom brúsení treba postupovať podľa stupnice, ktorú stanovili výrobcovia brúsnych papierov. Od najmenšieho čísla brusiva po najvyššie. Kým zrnitosti 60 a 80 sú štartovacím bodom na brúsenie nerovných povrchov, 100 a 120 sú ideálne na prebrusovanie a 150, 180 a 220 sú dostatočne hladké na to, aby na nich aj tá najlesklejšia farba či lak vyzerali pôsobivo hladké.
Medzi každými dvomi brúseniami sa patrí plochu poometať alebo povysávať, aby vypadnuté zrniečka brusiva a zrnká prachu nevyrábali škrabance väčšie ako brúsny papier, s ktorým sa pracuje. Ak prejdete od najhrubšieho k najjemnejšiemu, stále je tu ešte jeden kľúčový moment.
Napriamiť a stiahnuť
Aj povrch, ktorý sa javí po brúsení hladký, sa zježí, ak príde do kontaktu s vlhkosťou či vodou obsiahnutou vo farbe. Preto treba posledné vlákna odstrániť skôr, ako narobia neplechu pri natieraní.
Ak drevo jemne zahmlíte postrekovačom a necháte ho vyschnúť, jemná brúsna hubka stiahne každé vlákno, ktoré sa vlhkosťou napriamilo. Takto vybrúsený povrch už zostane pri maľovaní či lakovaní rovnako hladký, ako ho vidíte pred prvým ťahom štetcom.