končiť fiaskom.
Bicykel je ako automobil. Bez povšimnutia a priebežného servisu môže slúžiť dlho, no hneď ako sa objaví prvý problém, na povrch vyplávajú aj ostatné. Je to práve zanedbaná údržba, ktorá sa podpíše pod to, že sa súčiastky predčasne opotrebujú. Vtedy stojí oprava viac.
„Ľudia dajú veľké sumy za opravu auta, ale za bicykel sa im zdá cena vždy vysoká. V minulosti ho opravovali iba doma, na kolene. A tak úplne prestali vnímať, že ide o odbornú prácu, na ktorú treba mať vybavenie,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Eva Durdyová, prevádzkujúca cykloservis v Hlohovci.
Chyby robíme aj sami
Existuje viacero príčin, prečo bicykle bez servisu zlyhávajú. Podceňujeme mokré jesenné počasie, zabúdame na pravidelné mazanie a iba zriedkakedy si všimneme, že sa čosi uvoľní. Ak k tomu pripočítame blato a nečistoty, ktoré zvyšujú záťaž mechanizmov, bicykel prevádzkujeme v úplne iných podmienkach, s akými počítal výrobca pri jeho návrhu. To sa niekde musí prejaviť.
Niekedy sa stáva, že problémy privoláme nechtiac. „Na zimu treba na prehadzovačke nastaviť taký prevod, aby reťaz zostala čo najvoľnejšia a ak bicykel nevisí na háku, treba jeho kolesá raz za čas pootočiť, aby sa plášť neuležal,“ pripomína Michal Škvarka z dolnokubínskeho Cyklo Športu.
Extrém nastáva pri zimnom používaní bicykla. Posypové soli spôsobujú na kovoch agresívnu koróziu a voda neraz vniká aj tam, kde sa za normálnych podmienok nedostane. Takýto režim znamená zvýšenú záťaž a treba mu venovať podstatne viac pozornosti ako pri sezónnom používaní.
Dôležité je reagovať na každú poruchu včas a nečakať až dovtedy, kým je jediným riešením výmena.
Otvorte oči a uši
Predtým, ako sa rozhodnete prvýkrát povoziť sa na bicykli okolo domu, aby ste zistili, ako sa správa po zimnom spánku, skontrolujte, či fungujú brzdy a preverte tlak v pneumatikách. Obzvlášť ak sa neudržíte a namierite si to na cestu. Niet horšieho prekvapenia ako zistiť, že strácate kontrolu nad jazdou.
„Ak počuť počas jazdy pukanie, pravdepodobne je chyba v spoji ľahkých materiálov. Uvoľnený môže byť predstavec, kormidlo, sedlo, sedlovka, kľuky stredového zloženia či pedále. Ak naopak zle reagujú prehadzovače, alebo sa na svoje miesto nevracajú brzdové páky, problém bude v kabeláži. Chyby treba pozorne odhaliť,“ radí Juraj Janešík zo stupavského cykloservisu Koliesko. V takýchto situáciách bude nevyhnutné premazanie laniek a bovdenov, ak nie priamo ich výmena. Pozornosť treba venovať aj ložiskám, o ktoré by sa mal servis postarať raz ročne.
Základnú údržbu zvládnete aj sami
Vášniví cyklisti, pre ktorých je bicykel skutočným koníčkom, si s väčšinou problémov poradia sami. Majú potrebné skúsenosti a výbavu, aby sa mohli pustiť aj do zložitejších úloh. Ak patríte k tým, pre ktorých je bicykel iba nástrojom pre relax, o ktorý sa musí starať niekto iný, s najväčšou pravdepodobnosťou využívate ročné generálky, kde sa cykloservis postará o všetko potrebné.
To však neznamená, že svoju pozornosť nemôžete venovať drobnostiam. Pred každou jazdou by ste mali skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, preveriť funkčnosť bŕzd a laniek, skontrolovať tuhosť hlavového zloženia a vôľu nábojov.
Pri aktívnom používaní sa vyplatí raz za mesiac venovať bicyklu podrobnejšie. Zaslúži si kompletné očistenie, namazanie reťaze, pák a laniek, a dôkladnú prehliadku všetkých spojov, či sa čosi neuvoľnilo. Prezrieť treba aj tuhosť a rovnomernosť výpletu kolies a opotrebenie plášťov. Pamätajte si, že mnohé drobnosti vyriešite aj sami a zabránite tak vážnejšiemu poškodeniu. Nikdy však netušíte, čo sa deje vo vnútri mechanizmov.
Začiatok sezóny je aj vhodným obdobím na prehodnotenie vášho pohodlia. Možno vyzerá sedadlo fajn, avšak opäť máte o rok viac, rovnako ako váš bicykel a kúsok komfortu navyše vám pridá radosť z aktívneho pohybu na kolesách. To isté platí pre kormidlo či ostatné doplnky.
Koľko zaplatíte v servise?
Všetko závisí od toho, kde bývate. Ceny služieb sa v jednotlivých regiónoch výrazne líšia a zväčša platí pravidlo, že čím väčšie mesto, tým hlbšie musíte siahnuť do svojej peňaženky. Väčšina ceny prác sa odvíja od hodinovej tarify a tá je v porovnaní s tou v autoservise tretinová.
Za opravu defektu zaplatíte mimo Bratislavy v priemere od 2 do 3 €, za centrovanie kolesa od 3 do 7 €, za kompletný nový výplet od 5 do 10 €. Nastavenie bŕzd s výmenou obloženia by na bežnom bicykli nemalo stáť viac ako 1 až 4 eurá, ak však máte hydraulické brzdy, cena sa môže vyšplhať na dvojnásobok. Podobné ceny platia aj pre nastavenie prehadzovača.
Pomerne lacnou záležitosťou je výmena laniek s cenou pod 5 eur, ktorá opäť navráti vašej výbave pôvodné vlastnosti. Zabúdať netreba ani na rozobratie, vyčistenie a výmenu ložísk spojenú s premazaním a zložením zadného náboja. Za tento úkon zaplatíte približne 8 eur.
V porovnaní s cenami jednotlivých úkonov sú zaujímavé zimné generálky. Keď je v cykloservisoch pokoj, nemusíte za ňu zaplatiť viac ako 20 eur. Cez letnú sezónu si však nachystajte radšej 30 eur.