V kamennom obchode je vrátenie darčeka vecou dohody medzi predajcom a spotrebiteľom. V eshope už jeho pravidlá upravil zákon.
BRATISLAVA. Darček, ktorý vás pod stromčekom nepotešil a bol kúpený v kamennom obchode, môžete jednoducho vymeniť len vtedy, ak je chybný či poškodený.
V prípade opodstatnenej reklamácie chybného výrobku, teda ak ide o neodstrániteľnú chybu či opakovanú odstrániteľnú chybu, ktorá bráni riadnemu využívaniu výrobku, máte právo vybrať si medzi možnosťou výmeny chybného výrobku za funkčný alebo možnosťou vrátenia kúpnej ceny. „Táto voľba je voľbou spotrebiteľa a nemôže ju urobiť predávajúci,“ povedal advokát Peter Serina.
Pri výmene funkčného a nepoškodeného tovaru platí, že predávajúci nemá zákonnú povinnosť vyhovieť požiadavke na jeho výmenu.
„Žiaden právny predpis neustanovuje povinnosť predávajúceho vziať tovar späť alebo vymeniť za iný v prípade bezdôvodnej výmeny tovaru, teda vtedy, ak tovar nevykazuje žiadnu chybu,“ potvrdila Helena Homolová, vedúca komunikačného odboru Slovenskej obchodnej inšpekcie. Súhlasí s ňou aj Serina, zároveň však pripomína, že to zákon ani nezakazuje.
Dohoda musí byť jasná Výmena nechceného tovaru za iný alebo jeho vrátenie za peniaze je preto vecou dohody predávajúceho s kupujúcim. Aj tá však musí mať svoje náležitosti. „Ak sa predávajúci rozhodne odlíšiť od ostatných obchodníkov a poskytnúť takúto možnosť spotrebiteľovi, je spotrebiteľ povinný rešpektovať podmienky, ktoré predávajúci určí,“ povedal Serina.
Platí tiež, že obchodník nesmie v prípade výmeny nechceného tovaru spotrebiteľovi stanoviť také podmienky či povinnosti, ktoré by boli v rozpore so zákonmi.
Cez internet je to povinnosť Ako vrátiť tovar
tovar je možné reklamovať
v zákonnej, teda 24mesačnej záručnej lehote, výrobca či predajca môžu
poskytnúť aj dlhšiu záručnú
lehotu, ak je reklamácia uznaná ako opodstatnená, spotrebiteľ
si môže vybrať, či chce vymeniť tovar za nový, alebo vrátiť
peniaze, vrátiť tovar bez uvedenia
dôvodu sa dá v zásielkových (internetových) obchodoch
do 7 dní od uzatvorenia zmluvy, peniaze za vrátený tovar musí predajca vrátiť najneskôr
do 15 dní od prevzatia tovaru, treba si uchovať doklad
o kúpe tovaru. Čo od vás budú v obchode pýtať pri vrátení tovaru
nepoškodený, nepoužívaný tovar, ktorý chcete vrátiť, ak máte záujem vrátiť oblečenie či obuv, mali by na nich ostať originálne visačky z obchodu, v prípade spotrebného tovaru originálny obal k nemu, pokladničný blok.
Darčeky kúpené v internetovom obchode alebo u zásielkového predajcu môžete zo zákona vrátiť bez uvedenia dôvodu do siedmich dní odo dňa, keď ste si ich prevzali na pošte alebo od kuriéra. Ak ste si tovar u predajcu vyzdvihli v jeho sklade, tak je výmena možná do týždňa odo dňa, keď ste tak urobili.
„Odstúpením spotrebiteľa od zmluvy sa zmluva od začiatku ruší. Predávajúci je povinný prevziať tovar späť alebo nepokračovať v poskytovaní služby a vrátiť spotrebiteľovi najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy peniaze zaplatené za tovar,“ povedal Serina.
Náklady na vrátenie tovaru by mal znášať spotrebiteľ len v takom prípade, ak výrobok plne zodpovedal kvalitatívnym požiadavkám a nebol chybný.
Hoci sa môže zdať, že možnosť vrátenia tovaru pri kúpe v internetových obchodoch je oproti „kamenným“ obchodom výhodnejšia, podľa advokáta to tak nie je:
„V prípade kúpy cez internet nemá spotrebiteľ možnosť tovar si v pokoji a bez stresu prezrieť a dôkladne si kúpu premyslieť. Musí sa spoľahnúť na to, že správne odhadol všetky parametre, ktoré od výrobku požaduje,“ vraví Serina. V klasických obchodoch by takéto obmedzenia nemali existovať. Aj preto zákon upravuje bezdôvodné vrátenie tovaru len v prípade zásielkových a internetových obchodov.
Pozor na pôžičku Komplikácie s vrátením tovaru môžu nastať v prípade, ak ste kupovali darček na splátky. „Odstúpením od zmluvy o predaji sa od začiatku zruší aj zmluva o poskytnutí pôžičky,“ tvrdí advokát. Platí to v prípade, ak úver poskytol predajca, ale aj vtedy, ak ho poskytla tretia osoba, teda splátková firma.
O presné podmienky odstúpenia od zmluvy a prípadné poplatky sa treba zaujímať vopred, a to vo firme, ktorá pôžičku na nákup poskytuje. Podľa Serinu by poskytovateľ pôžičky zo zákona nemal sankcionovať odstúpenie od zmluvy pokutou alebo inou sankciou, a to do 14 dní odo dňa, keď došlo k uzatvoreniu zmluvy.
„Môže však žiadať poplatok za poskytnutie služby, ak o ňom vopred informoval spotrebiteľa. Tento poplatok musí byť primeraný poskytnutej službe, teda výške sumy, a nesmie mať charakter sankcie, “ dodáva Serina.
Na výmenu máte len niekoľko dní
Nechcený darček sa vám nepodarí vymeniť za iný bez dokladu o jeho kúpe. Obchody však umožňujú výmenu tovaru za iný alebo vrátenie peňazí len do istého termínu od kúpy.
BRATISLAVA. Ak ste dostali darček, ktorý nie je poškodený, ale nepáči sa vám, prípadne vám nesadne jeho veľkosť, je len na obchodníkovi, či a za akých podmienok vám umožní ho vymeniť za iný, alebo či vám zaň vráti peniaze. Mnohí predajcovia oblečenia, obuvi, ale aj spotrebného tovaru však túto službu majú vo svojej ponuke. S nechceným darčekom by ste sa však mali vybrať do obchodu čím skôr.
Lehoty na výmenu sú rôzne V prípade, že ste si darček, ktorý sa vám nehodí, nekupovali sami, nevymeníte ho za iný alebo za peniaze bez toho, aby vám jeho darca nepovedal, kde ho kúpil a tiež bez dokladu o jeho kúpe. Platí totiž, že bez pokladničného bloku vám nechcený tovar v obchode neprevezmú.
V predajni, kam sa má darček vrátiť, si musíte zistiť, do akého termínu ho môžete vymeniť za iný, pretože v počte dní na vrátenie tovaru sú medzi obchodníkmi rozdiely. Odlišnosti sú aj v tom, či vám predajca je ochotný vrátiť peniaze, vymeniť tovar za iný, alebo vám umožní si vybrať z týchto možností.
Datart, ktorý predáva elektroniku a domáce spotrebiče, aj hypermarkety Carrefour umožňujú výmenu do ôsmich dní od kúpy tovaru, Tesco do 10 dní, obchody s oblečením Terranova do dvoch týždňov. Niektorí obchodníci však obmedzujú možnosť výmeny či vrátenia tovaru konkrétnym dátumom.
Tak stanovili napríklad elektrodomy NAY za najneskorší možný termín na výmenu 6. január a predajne NewYorker zamerané na módu pre mladých 9. január budúceho roka. Šesťtýždňovú lehotu na výmenu majú predajne s oblečením Takko Fashion a v obchodnom dome IKEA sa dá tovar vrátiť bez uvedenia dôvodu do 90 dní od jeho kúpy.
Obchod s podmienkami Aj keď prídete do predajne včas a s dokladom o kúpe, nemusíte vždy uspieť. Niektorí obchodníci totiž výmenu istých druhov tovaru neumožňujú, najčastejšie sa to týka spodnej bielizne, doplnkov či zlacneného tovaru. Tovar vám nemusia vymeniť ani v prípade, že ste z neho pred skúšaním doma odstrihli originálne visačky, poškodili ho alebo zašpinili. V niektorých prípadoch aj vtedy, ak ho neprinesiete v originálnej škatuli.
Na obmedzenia môžete naraziť aj pri vrátení peňazí. V Carrefoure napríklad za vrátený tovar dostanete nákupné poukážky, tie môžete minúť opäť len v hypermarketoch tohto reťazca.
Denisa Čimová
Vzdať sa dá aj tovaru z webu Tento rok som objednával niekoľko darčekov cez internet. S niektorými som sa netrafil do vkusu obdarovaných. Dokedy sa dajú tieto darčeky vrátiť? Musím tak urobiť ja, alebo ich môžu vrátiť aj blízki?
V kamenných obchodoch je výmena „nechceného“ darčeka založená na dohode medzi predávajúcim a kupujúcim. V prípade internetových obchodov však už má aj legislatívnu oporu, môžete v nich vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu do siedmich dní odo dňa jeho prevzatia.
Niektoré internetové obchody však umožňujú vrátenie tovaru aj dlhšie, než stanovuje zákon. Napríklad Hej.sk túto lehotu predĺžil na 30 dní. „Vymeniť tovar môže nielen ten, kto darček kúpil, ale aj obdarovaný. Potrebuje však doklad o kúpe. Presné podmienky sú na našej stránke,“ povedala Jitka Součková z Hej.sk.
Obchodnydom.sk a tiež Dunaj.sk vám umožnia vrátiť tovar len v zákonom stanovenej lehote. „Odstúpenie od zmluvy a teda vrátanie tovaru nie je možné v prípade produktov, ktoré podliehajú autorským právam,“ povedal Roman Novotný z Dunaj.sk, ktorý predáva aj softvér. Predajca sa tak chráni proti nelegálnemu kopírovaniu autorských diel.
Adam Valček
V praxi môže byť výmena problém
Výmena tovaru nie je vždy bezproblémová. Potvrdzujú to aj spotrebitelia, ktorí sa obrátili na portál Sťažnosti.sme.sk. Z ich podnetov vyplýva, že sa stretli s nepríjemným či vulgárnym prístupom obsluhujúceho personálu a tiež odmietaním zodpovednosti za nefunkčný tovar. Mnohí obchodníci zabúdajú na ošetrenie takýchto situácií v obchodných podmienkach. Zákazníci mali problémy aj pri výmene mobilných telefónov, keď predajcovia umelo predlžovali lehotu viazanosti po výmene prístroja.
Neochota predajcu pri reklamácií? Večne neprijaté hovory? Drzý personál? Problémy spotrebiteľov rieši aj služba sťažnosti.sme.sk.
Chcete pridať sťažnosť? Kliknite
Juraj Grečnár