Napriek neľahkým časom je slovenský dizajn životaschopný, originálny a rozmanitý. Presvedčili o tom produkty prihlásené do tohtoročného, už 22. ročníka, Národnej ceny za dizajn.
„Tieto náročné časy, v ktorých žijeme a ktoré sú plné strachu a neistoty, bez strategických rámcov a jasnej vízie budúcnosti, ovplyvňujú aj tvorbu dizajnérov. Na druhej strane ich stimulujú, aby hľadali nové riešenia,“ konštatuje Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu, za organizátorov ocenenia.
O to viac si váži stúpajúci počet prihlásených projektov. Je to indikátor životaschopnosti dizajnérskej tvorby na Slovensku, ale aj odraz kvality prestížneho ocenenia.
„Nezničme si, prosím, to, čo nám v dobrom závidí okolitý svet,“ konštatuje.
V rôznorodej palete nominácií porota vybrala minimalistickú domácu posilňovňu, ľahko zložiteľnú posteľ z masívneho dreva, lode, ktoré prepravujú turistov, a v rámci módy inšpiráciu miestnou tradíciou severnej Oravy.
„Medzi prihlásenými prácami sme hľadali kritické myslenie, snahu nájsť spoločnú reč, prepájanie disciplín a kreatívnu spolutvorbu,“ skonštatovala predsedníčka poroty Michala Lipková. Verí, že v budúcnosti sa objaví aj viac projektov orientovaných na dizajn pre obehové hospodárstvo a biotechnológie.
Predstavujeme ocenené práce Národnej ceny za dizajn.
Móda a módne doplnky
Jana Vaterková sa pri tvorbe inšpirovala architektúrou, textilom a kultúrnym dedičstvom severnej Oravy. Tieto inšpirácie pretvorila do autorských textílií. Porota ocenila, že aj dizajn môže rozvíjať kultúrnu identitu, v súčasnom aktuálnom kontexte.

Šport a voľný čas
Tomáš Kráľ pre Javorinu vytvoril minimalistickú domácu posilňovňu z masívneho dubového dreva. Nástenný fittness systém SANA je vytvorený z nástennej hrazdy s podpornou doskou.
Podľa autora jeho tvar – výkričník, pripomína, aby ste sa zastavili a oslobodili od sedavého spôsobu života. Súprava sa dá doplniť o ďalšie komponenty, čo umožní vytvoriť kompletnú domácu posilňovňu.

Domov a verejný priestor
Masívnu posteľ od Adama Janečka a spoluautora Juraja Horňáka postavíte za desať minút. Dokonca bez náradia a bez stresu. Autori sa pri navrhovaní inšpirovali japonskou stolárskou tradíciou. Vďaka minimalistickým tvarom nechá vyniknúť čistým líniám a prirodzenej kráse dreva.

Práca a mobilita
Od stomatologického kresla cez plávajúci dron, ktorý detekuje možné znečistenie podzemných vôd, až po robot, ktorý odhaľuje úniky kyanidu, ťažkých kovov či skládkového filtrátu, to všetko posudzovala porota v kategórii Práca a mobilita.
Laureátom sa stala loď Bahart, ktorá predstavuje moderné riešenie prepravy cestujúcich na Balatone.

Tvorba lodí vznikla ako dopyt po modernej a udržateľnej doprave na Balatone a ako náhrada zastaraných lodí, ktoré už nespĺňajú súčasné normy bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti pre cestujúcich.
Nové lode vytvorili Bystrík Míček, Miloslav Melichárek, Adam Danko, Šimon Kožička a podľa poroty prinášajú vyšší komfort pre cestujúcich, väčšiu kapacitu, ekologickú prevádzku a zároveň predstavujú ucelenú vizuálnu identitu značky Bahart.
Umenie, dizajn a remeslo
Laureátom v kategórii Umenie, dizajn a remeslo sa stala autorská kolekcia vytvorená dizajnérom Viktorom Tabišom.
„Technológia zahŕňa proces, pri ktorom sa vytvárajú sadrové polotovary, odlievané do foriem z hliníkového plechu a 3D tlačených komponentov,“ hovorí Tabiš.
Po vytvorení polotovarov nasleduje ďalšia úprava rezaním a vŕtaním, čo vo vnútri formy zanecháva jemný, jedinečný reliéf. Autor takto vytvoril kolekciu piatich jedinečných keramických diel.

Porota udelila v tejto kategórii aj špeciálnu cenu Zuzane Gombošovej. Vytvorila sériu módnych doplnkov spolu s remeselníčkami z Tamil Nadu, ktoré ovládajú tradičnú techniku koodai. Ide o pletenie pôvodne určené na výrobu košíkov z plastových pásikov.
Kolekcia využíva malai – rozložiteľný biokompozit z bakteriálnej celulózy, ktorý vďaka svojej pevnosti a ohybnosti prirodzene nahrádza plast. Projekt ocenila porota aj preto, že prepája inováciu, remeslo a sociálny rozmer – pre zúčastnené ženy predstavuje dôstojnú možnosť príjmu cez tradičné zručnosti.

Počas slávnostného galavečera si ocenenie prebrali aj Marián Laššák za Workshop spájania, ktorý je projektom sociálnej inklúzie. Od roku 2024 cez tvorbu buduje platformu na prepájanie majority a ľudí so sociálnym znevýhodnením.
Projekt získal hlavnú cenu v kategórii Nové horizonty, ale aj špeciálnu cenu Slovenského centra dizajnu.
„Workshop spájania potvrdzuje, že dizajn dokáže prepájať komunity, podporovať porozumenie a meniť prístup spoločnosti – smerom k svetu, ktorý je udržateľný práve preto, že je rešpektujúci,“ zdôvodnila rozhodnutie Silvia Seneši Lutherová zo Slovenského centra dizajnu.
Perspektívny projekt vytvorila aj študentka zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Lucia Stümpel Krnčanová. Ide o sériu pomôcok určených na podporu a rozvoj jemnej motoriky a kognitívnych funkcií, zdôrazňujúc potreby staršej populácie. Zohľadňuje pritom prirodzené zmeny motorických zručností spojené s pribúdajúcim vekom.

V rámci Národnej ceny za dizajn bola ocenená aj spoločnosť Karpiš nábytok, ktorá patrí medzi najúspešnejších slovenských výrobcov nábytku z masívneho dreva. Cena verejnosti putovala pre autorskú módnu značku Gonde od autorov Patrika Platka a Maxa Basalu.
Novým zjavom v oblasti dizajnu sa stalo dizajnérske štúdio VNEM - Timea Kepová a Georgios Somarakis, etablovaným dizajnérom Vlasta Kubušová a Miroslav Král (Crafting Plastics studio). Cenu sa kultúrny prínos v oblasti dizajnu od ministerstva kultúry si odniesol Pavol Thurzo.
Národná cena za dizajn
Do 22. ročníka Národnej ceny za dizajn sa prihlásilo celkom 195 projektov. Medzinárodná porota posudzovala 127 diel.
Počas slávnostného večera na Novej scéne, bolo predstavených 27 nominácií. V hlavných kategóriách porota odovzdala sedem ocenení, z toho štyri špeciálne. Spoznali sme aj osobnosti dizajnu.
Zloženie poroty: Predsedníčka poroty: Michala Lipková (SK), Radek Hegmon (CZ), Bibiana Zdútová (SK), Martin Šichman (SK), Eva Slunečková (CZ), Bystrík Míček (SK), Claudia Banz (DE).