VLADO VOŠTINÁR moderuje reláciu Nové bývanie osemnásť rokov. Začali ju vysielať rok predtým, než prišla kríza.
"Každý posun na trhu je pre našu dramaturgiu zaujímavý, pretože ľudia chcú vedieť, čo sa deje na realitnom trhu. Či už je to zníženie alebo zvýšenie úrokov, ale aj problémy s katastrom," hovorí moderátor, ktorý sa síce za odborníka na reality nepovažuje, ale prehľad z oblasti realít mu zďaleka nechýba.
Chuť kupovať považuje za špecifickú vlastnosť, ktorú Slováci ešte majú, aj keď sa podľa neho postupne vytratí. "Nemám na to žiadne dáta, je to iba môj subjektívny úsudok. Súvisí to s tým, že Slováci chcú vlastniť, nie prenajímať."
Budúcnosť majú určite nájomné byty, ale nečakajme, že štát sa bude správať príliš sociálne a ceny budú zásadne nižšie ako v prípade súkromných prenajímateľov. Dobre kúpiť v zmysle peňazí je ťažko definovať, pretože všetko je drahé.
Z rozhovoru sa dozviete:
- ako vyberajú záujemcov
- aké ďalšie chyby vytýkajú diváci relácii,
- prečo ponúkajú reality, ktoré majú opačné vlastnosti. akú chcú záujemcovia,
- či majú ľudia záujem o nehnuteľnosti v zahraničí,
- ako vyberajú byt na zmenu pre architekta,
- aké chyby pri investovaní urobil.
Rôzne zahraničné relácie, v ktorých sa hľadajú alebo zariaďujú byty záujemcom patria do formátu reality šou. Je Nové bývanie reality šou?
Nové bývanie nebolo stavané ako reality šou a dôsledne kontrolujeme, aby sa ňou ani nestalo. Nevidím veľký zmysel, aby sme okolo trojizbového bytu robili "šmé", ktoré by nedávalo zmysel.
Relácia vznikla preto, aby sme divákov zorientovali v realitách, aby sme im ukázali, aké sú cenové rozdiely v jednotlivých kútoch Slovenska.
Nie je tam priestor na reality šou. Ale je pravda, že v tomto prípade televízna obrazovka funguje ako pomyselné okno, ktorým sa pozriete iným do súkromia.
Ako vyberáte záujemcov o nehnuteľnosti?
Prihlasujú sa sami. Samozrejme, väčšina chce bývanie vo väčších mestách a okolí Bratislavy, Košíc a podobne, teda kde to dáva ekonomický zmysel.
Diváci majú pochybnosti o tom, že záujemcovia sú reálni. Ako to je?
Aj mňa sa to často pýtajú. V drvivej väčšine sú. A keď hovorím, že v drvivej, asi chápete, že nie vždy je to sto percentné. Aj vysvetlím prečo.
Chceme obsiahnuť celé Slovensko a navštíviť aj miesta, kam sa štandardne ľudia nehrnú. Všetci by chceli kupovať v ekonomicky silnejších mestách. Ale my nemôžeme byť iba v Bratislave a Košiciach. Chceme ukázať aj iné kúty Slovenska, no a prihlásených z iných častí nie je veľa, poprípade nikto.
Navyše, my aj spomedzi prihlásených robíme mini casting. Spočíva v tom, že nám záujemcovia vopred nahrajú na video krátky odkaz, aby sme videli, ako pôsobia na na kamere. Či nemajú zásadnú chybu, ktorá by prekážala. Nehovorím teraz iba o vizuále, nechceme, aby sa k nám do relácie hlásil nejaký "závadový" záujemca, či podvodníček. Predsa len, sú to reality.
A keď máme málo prihlásených, potom hľadáme niekoho my. Oslovujeme takých, o ktorých sme napríklad započuli, že buď mali záujem o bývanie alebo niekedy v blízkej budúcnosti by aj zvažovali investíciu.

Stretla som sa aj s tým, že diváci vyčítajú relácii ďalšie dve veci. Prvá, že sú to zaplatené realitné agentúry, ktoré ponúkajú byty. Tou druhou je, že ceny predstavovaných bytov sú nadhodnotené. Stáli by menej, keby ste ich nepredstavovali v televízii.
Nie sú to zaplatené realitné agentúry. Sú to agentúry, ktoré majú ponuku a poviem to aj na rovinu, vedia oceniť priestor, ktorý im televízia ponúka.
Ono to funguje tak: záujemca, povie, aký byt si predstavuje. Kolegyne odošlú do realitných kancelárií v konkrétnom meste požiadavky.
Ponuky následne prechádzajú výberom, pretože stále platí, že je to televízny program a aj divákom musíme ponúknuť niečo, na čo sa budú chcieť pozerať.
Sú realitky, ktoré povedia, že nemajú záujem, pretože ich zamestnanci sa na to necítia, majú trému a podobne. A potom sú také, ktoré vidia za tým hodnotu. Päť minútovú prezentáciu len tak ľahko nikde nedostanú. Preto sa snažia, aby nám niekedy aj spod zeme vyhrabali lákavú ponuku.
A potom to diváci môžu aj tak vnímať, že niektorý maklér alebo maklérka sa tam objavil, objavila, už aj päťkrát.
Je to ale výhodné aj pre nás, pretože vieme, že makléra nevyplaší kamera. Už vie ako sa má pred ňou správať.
A nafúknuté ceny?
Na toto naozaj nemáme páku. Ak maklér povie cenu, tak vie prečo. Možno uvažuje tak, že v danú chvíľu má pri obrazovke 400-tisíc divákov, čo preňho znamená mať 400-tisíc ľudí na obhliadke. Predsa len sú to obchodníci.
Niektorých stále môže šokovať cena v istých lokalitách. Špeciálne v hlavnom meste.
Že sme ukázali ceny bytov, to bol prvý moment, ktorý dal programu jemné vzrušenie. Najmä v v lacnejšej časti Slovenska ľudia odpadávajú z cien v Bratislave.
Často dostávam otázky: Nepreskakuje tým ľuďom v Bratislave?
Alebo sa pýtajú, od čoho sa určuje cena bytov? Prečo je Bratislava taká drahá? Cena sa odvíja od ekonomickej sily mesta, teda od možností zárobku, ktoré ponúka mesto.
Samozrejme, závisí aj od toho, koľko je človek ochotný zaplatiť.
Ako sa dotýkajú relácie zmeny v ekonomike, problémy s katastrom, situácie na trhu realít?
Pociťujeme to vždy, relácii to pomáha. Vysielame osemnásť rokov. Za toto obdobie sa udialo veľa ekonomických vecí: len rok po začatí vysielania prišla prvá finančná kríza. Ceny bytov klesali.
Potom prišiel boom, banky znížili úroky. Nebývalé, aby sa úroky začínali nulou. V tom čase sa predalo všetko. Ale ceny bytov začali rásť. Prešli sme z koruny na euro, prišiel Covid-19.