SME

Architektka Moravčíková: Po Istropolise je ohrozený aj hotel Kyjev a budova Najvyššieho súdu

Ikonické stavby obdivovali aj v zahraničí.

Teoretička architektúry Henrieta Moravčíková tvrdí, že ikony architektúry sú preto také skvelé, lebo prekročili limity hmotnej základne. Architekti napriek všetkému dokázali držať prst na tepe doby. Teoretička architektúry Henrieta Moravčíková tvrdí, že ikony architektúry sú preto také skvelé, lebo prekročili limity hmotnej základne. Architekti napriek všetkému dokázali držať prst na tepe doby. (Zdroj: archív H.M.)

"Doba po roku 1968 bola pre architektov náročná. Napriek všetkému dokázali držať prst na tepe doby. Navrhovali ikonické stavby, ktoré vynikali v medzinárodnej konkurencii," hovorí HENRIETA MORAVČÍKOVÁ, ktorá sa so zanietením venuje histórii architektúry z obdobia 20. a 21. storočia.

SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa odborníčky súčasní mladí architekti nemôžu dostať takú významnú zákazku, pretože neexistuje. Dnes štát prakticky neinvestuje do výstavby verejných budov.

"Náročná úloha architektov spočíva aj v tom, že musia presvedčiť developera, ktorého zaujíma najmä zisk, že ich dielo by malo priniesť spoločnosti nejakú pridanú hodnotu," konštatuje.

SkryťZatvoriť reklamu

Sú bežní ľudia kritickejší k architektúre len preto, že vznikla v čase socializmu?

Je to produkcia komunistického režimu. Odsudzuje sa preto, že vznikla v tom období.

Veľmi pozitívne vnímajú historickú architektúru, ako je napríklad barok alebo renesancia.

Pri modernej architektúre zo šesťdesiatych až sedemdesiatych rokov minulého storočia je pozitívna emócia problematickejšia. Jednak preto, ako tá architektúra vyzerá. Je veľká, nemá tie dôverne známe detaily. Bežný človek si s ňou nevie poradiť.

Prekvapuje vás to?

Ľudia si neuvedomujú, že aj počas autoritatívneho režimu architekti pracovali relatívne slobodne. Dostali zadanie investičného zámeru, povedali im, kde to má stáť, a za koľko peňazí. Ale nikto im už nehovoril, ako má stavba vyzerať.

Je prekvapivé, ako slovenská populácia vníma obdobie socializmu. S nostalgiou sa vyzdvihuje čoraz viac starostlivý štát. Jasne sa to odzrkadľuje aj na volebných preferenciách.

SkryťZatvoriť reklamu

V dokumente Architektúra ČSSR 58 - 89, na ktorom ste spolupracovali ako odborná konzultantka, zaznievajú napríklad slová architekta Iľju Skočka st. , autora bratislavského Istropolisu. Hovoril o tom, že verili v zlepšenie systému a nastane doba rozumu. Vystihol pocity z tohto obdobia?

V niektorých komentároch architektov, a je to aj v tomto prípade, zaznieva skepsa spojená s koncom kariéry. Architekti majú mnohokrát pocit, že sa musia vyviniť, aby neboli spájaní s režimom.

Nechcem to zľahčovať, ale je potrebné sa o tom rozprávať. Doba bola pre nich náročná. Po roku 1968, keď štartovala normalizácia, zažili všetky tie previerky a následné čistky.

To sa ich veľmi dotklo a museli lavírovať medzi tým, čo môžu povedať, keď sa chcú udržať v práci alebo dokonca dostať do zahraničia, aby sa mohli konfrontovať s medzinárodnou scénou.

SkryťZatvoriť reklamu

To nič nemení na situácii, že podobné diela, aké vznikli u nás, sa v tom období stavali aj vo Švédsku, Fínsku, Francúzsku či Veľkej Británii. A že tieto ikonické stavby sú exemplárnym príkladom architektúry, ktorá sa v tom čase rozšírila po Európe a vynikala v medzinárodnej konkurencii.

Hovoríme o stavbách, ktoré navrhli Ivan Matušík, Vladimír Dedeček, Štefan Svetko, Iľja Skoček st., Viera Mecková, Ferdinand Milučký.

Akí mali architekti v tom období status? Napríklad taký Štefan Svetko nebol pozvaný na otvorenie budovy Slovenského rozhlasu, ktorú navrhol, ale dostal lukratívnu zákazku od štátu na vládny hotel Bôrik.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom SME4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťZatvoriť reklamu

Najčítanejšie na SME

SkryťZatvoriť reklamu

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 118
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 7 447
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 799
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 267
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 789
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 563
  7. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 431
  8. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 4 203
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Skryťhttps://predplatne.sme.sk/predplatne-premium-bez-reklamy?ref=static_buttonnoads_byvanie