SME

Psychohygiena inak: Duši môžete uľaviť upratovaním

V čistom a prehľadne usporiadanom priestore sa podľa odborníčky žije lepšie.

(Zdroj: Fotolia.com)

Myšlienka o tom, že upratané priestory môžu vniesť pozitívnu energiu do rôznych oblastí života, nie je nová. Je základom orientálneho učenia feng-šuej.

Podľa tejto starobylej teórie môže umiestnenie jednotlivých predmetov v obytných alebo pracovných miestnostiach ovplyvniť to, ako sa cítime, čo má potom vplyv na naše zdravie, materiálnu prosperitu a kvalitu medziľudských vzťahov.

SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pravidlá feng-šuej sú však natoľko komplikované, že ich bežný smrteľník nemá šancu praktizovať bez vyškoleného odborného poradcu.

SkryťZatvoriť reklamu

Existuje však aj oveľa jednoduchšia a modernejšia verzia „upratovacej psychohygieny“. Jej autorkou je Japonka Marie Kondo, ktorá ju podrobne opísala vo svojich knihách Kúzelné upratovanie a Upratané!

Podobne ako majstri feng-šuej, aj ona kladie dôraz na čistotu a prehľadnú usporiadanosť vecí, ktoré nám slúžia na oblečenie, varenie, vzdelávanie alebo na rôzne relaxačné činnosti.

Predmety, ktoré nemajú praktickú, estetickú ani nijakú inú funkciu v našich životoch, sú podľa Marie materiálnou a zároveň psychologickou záťažou.

Čím viac sa kopia v miestach, kde bývame alebo pracujeme, tým viac nás brzdia. Väčšinou bez toho, aby sme si to uvedomovali.

Triedenie s láskou

Prostý fakt, že v čistom a prehľadne usporiadanom priestore sa lepšie žije má jasnú logiku.

SkryťZatvoriť reklamu

Keď nemusíme strácať čas hľadaním rôznych predmetov v chaoticky preplnených skriniach a zásuvkách, ušetríme množstvo času, ktorý potom môžeme zmysluplne využiť pozitívnejším spôsobom.

Väčšina ľudí to chápe, a preto sa venuje viac-menej pravidelne, zvyčajne pred sviatkami alebo na prelome rokov vyhadzovaniu zbytočností. Mnohí sa riadia pravidlom, že ak istú vec počas celého roka nepoužijú, tak je už najvyšší čas rozlúčiť sa s ňou.

Má to však jeden háčik. Veci totiž nemajú len praktickú, ale aj istú citovú hodnotu.

Napríklad šaty, ktoré ste si kedysi kúpili na maturitný večierok už dávno vyšli z módy a možno sa do nich po rokoch ani nevpracete, ale môžu vám pripomínať obdobie mladosti a prvých lások, a preto by vás veľmi bolelo, keby ste ich vyhodili.

SkryťZatvoriť reklamu

Na riešenie tejto dilemy vymyslela Marie Kondo geniálne pravidlo: pri triedení vecí nepočúvajte rozum, ale srdce.

Nechávajte si veci, ktoré vo vás vzbudzujú pocity lásky a zbavte sa tých, ktoré vás nechávajú absolútne chladnými. Pri triedení venujte každému predmetu osobitnú pozornosť.

Podržte ho v ruke a všímajte si, či vo vás vyvoláva pozitívne, neutrálne alebo negatívne reakcie.

To, čo na vás pôsobí záporne, či už preto, lebo sa vám to nepáči, je to spojené so zlými spomienkami alebo opotrebované a pokazené, by malo byť z vášho života odstránené.

Predmety, ktoré vo vás vyvolávajú radosť, pekné spomienky alebo čokoľvek pozitívne, si určite nechajte. A napokon to, čo je neutrálne odsuňte stranou a prehodnoťte rozumom, či to potrebujete.

Konečným výsledkom triedenia by mal byť priestor naplnený len predmetmi, ktoré na vás pôsobia povzbudzujúco.

SkryťZatvoriť reklamu

Dôvody ,,škrečkovania“

Po vyhodení všetkého, čo nás zbytočne zaťažuje sa zrazu obytný alebo pracovný priestor neuveriteľne vyprázdni a prevzdušní.

Niektorí ľudia sú schopní po tom, čo sa rozhodnú ponechať si len veci, ktoré ich napĺňajú radosťou, povyhadzovať aj niekoľko vriec balastu.

Nie náhodou vznikla takáto forma upratovania v Japonsku, v krajine, kde sa väčšina ľudí musí uspokojiť s miniatúrnym životným priestorom a rátať s každým štvorcovým centimetrom na zmysluplné využitie.

Zapratané miestnosti pôsobia na väčšinu z nás stiesneným dojmom, len málokto sa v nich cíti príjemne. Aj keď i v tejto oblasti sa nájdu výnimky.

Sú nimi „škrečkovia“, ktorí sa cítia príjemne, len ak je toho okolo nich veľa. Niektorí si okrem vecí bežnej spotreby odkladajú aj rôzne zbierky všetkého možného.

SkryťZatvoriť reklamu

Pohľadníc, magnetiek, drobných ozdobných predmetov... Zvyčajne to má skrytú psychologickú príčinu. Ľudia si často kompenzujú hromadením materiálnych vecí nejaký pocit nedostatku.

Možno sa za ním skrýva strach z chudoby alebo nedostatok lásky. Keď sa obklopia veľkým množstvom predmetov, cítia sa bezpečnejšie.

Ak je to aj váš prípad, možno je na čase naliať si čistého vína a pokúsiť sa nájsť odpoveď na to, čo sa skrýva za vašou potrebou „škrečkovania“. S rozlúštením tejto záhady väčšinou zvýšená potreba skladovania prirodzene zmizne.

Knihy sú len informácie

Rozlúčiť sa s obnoseným šatstvom, hrdzavým riadom alebo starými VHS kazetami, ktoré už nie je na čom púšťať, je pomerne ľahké. Naopak, k veciam, s ktorými sa väčšina ľudí lúči len veľmi ťažko, patria knihy.

SkryťZatvoriť reklamu

Aj keď sú to staré dievčenské romány, ktoré ste naposledy otvoril v puberte, kuchárky plné receptov, ktoré ste nikdy nevyskúšali alebo staré učebnice angličtiny.

Celé roky na ne sadá prach bez akéhokoľvek praktického, estetického alebo iného úžitku. Lenže, vyhodiť ich – to by ste vnímali ako svätokrádež.

Väčšina ľudí má v sebe totiž zakorenenú prirodzenú úctu ku knihám ako k symbolu ľudskej múdrosti aj napriek tomu, že mnohé z nich si tento status nezaslúžia.

Marie Kondo preto radí pozerať sa na knihy ako na istý druh informácie. Ten vo vás môže, podobne ako materiálny predmet, vyvolávať tiež istý druh pocitu – buď pozitívneho, alebo negatívneho.

Vyhodiť knihu, o ktorej viete, že si ju v živote neotvoríte by vám nemalo byť ľúto. Aj keď do nej autor nepochybne vložil kus svojej invencie. Tak je to však so všetkými vecami.

SkryťZatvoriť reklamu

Každú z nich niekto vytvoril, investoval do nej čas a prácu. Keď si však splní svoje poslanie a doslúži nám, nemali by sme na nej ďalej lipnúť.

Marie Kondo tvrdí, že to nemá nič spoločné s tým, že by sme si veci okolo seba nevážili. Možno to vyzerá pre niekoho zvláštne, ale ona sa s každou vecou lúči tak, že jej pred vyhodením poďakuje za to, že jej dobre slúžila.

To sa týka aj darčekov, ktoré jej podarovali príbuzní a priatelia. Ich úlohou je vzbudiť emóciu vďačnosti vo chvíli, keď ich dostaneme. Vo chvíli, keď za ne poďakujeme, je ich hlavná funkcia splnená. Naši darcovia by si určite neželali, aby nám zbytočne uberali priestor a energiu.

SkryťZatvoriť reklamu

Najčítanejšie na SME

SkryťZatvoriť reklamu

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 992
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 238
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 6 323
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 072
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 068
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 3 540
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 517
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 053
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Skryťhttps://predplatne.sme.sk/predplatne-premium-bez-reklamy?ref=static_buttonnoads_byvanie