SME

Cibulák používame už stáročia, pôvodne však porcelán zobrazoval granátové jablká

Pravý cibuľový porcelán dnes patrí k rodinným cennostiam.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Ešte pred niekoľkými desaťročiami ho staré mamy kupovali vnučkám do výbavy. Ak niektorá zo žien prepadla jeho čaru, stala sa jeho zberateľkou a do vitríny v obývačke pribúdali postupne ďalšie kúsky.

Kúpiť naraz celý obedový či čajový servis aj s rôznymi doplnkovými drobnosťami nebola totiž lacná záležitosť a dnes je to už naozaj luxus, ktorý si nemôže dovoliť hocikto. Obedová súprava z pravého cibuláku sa väčšinou vyťahovala len k nedeľnému obedu alebo pri vzácnych príležitostiach.

SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Korene v Číne

Prvý cibuľový porcelán vytvorili európski majstri podľa čínskych predlôh. Čína je kolískou porcelánu a aj technologicky náročná modrá maľba kobaltom pod glazúru pochádza z tejto krajiny. Prvé nálezy sú z rokov 1279 až 1368 pred naším letopočtom.

SkryťZatvoriť reklamu

V Číne sa vyrábal porcelán bohatých farieb, biele výrobky s tmavomodrou kresbou však umožnili výrazne znížiť výrobné náklady a zvýšiť tak produkciu porcelánu, ktorý neskôr v Európe dostal názov "cibuľový". Keďže bol relatívne cenovo dostupný, začiatkom 20. storočia sa objavil v mnohých domácnostiach.

Písomná správa z roku 1739 sa spájala s menami maliarov „modrého tovaru“ Krezschamrom, Krausom alebo Kolmbergerom.

Viaceré významné európske porcelánové fabriky zaradili výrobky s modrým vzorom do svojho programu. Niektoré nahradili ručnú maľbu tlačou, no vďaka používaniu stále rovnakých tlačových dosiek bola pri dekorácii zaručená zhodnosť v detailoch.

Nie cibuľa, ale granátové jablko

Cibuľový vzor sa stal postupne najžiadanejším modrým dekorom a jeho základný vzhľad sa celé roky nemenil. Existuje okolo stotridsať svetových výrobcov porcelánu a kameniny, ktorí mali alebo majú vo svojom programe dekoráciu cibuľovým vzorom.

SkryťZatvoriť reklamu

Na pôvodnom cibuľovom porceláne by ste však žiadne cibule nenašli. Názov vznikol asi stodvadsať rokov po jeho vzniku a je trochu zavádzajúci. Na pôvodných predlohách z Ázie boli na okrajoch tanierov namaľované tri rôzne plody – broskyňa, granátové jablko a melón.

Zjednodušením námetu a tiež nepochopením významu pôvodnej ázijskej maľby sa z pôvodného vzoru sa stala napokon cibuľa, ktorá bola Európanom bližšia a podľa nej vzor napokon pomenovali.

Cibuľový porcelán vyrába veľa výrobcov, no najznámejší je asi ten, ktorý sa už roky vyrába v českom meste Dubí. Čiže, ak máte cibulák z Dubí, máte ten pravý, a nie niektorú z jeho lacnejších napodobenín.

Práve v Dubí, v malom mestečku pri kúpeľoch Teplice, založil v roku 1864 podnikateľ Anton Tschinkel manufaktúru, ktorá vyrábala ozdobnú keramiku.

SkryťZatvoriť reklamu

V roku 1885 však skrachoval a jeho továreň kúpila nemecká firma Meissner Ofen und Porzellanfabrick z mesta Meissen – po česky Míšeň - ktorá tu zriadila svoju filiálku pre rakúsko-uhorskú monarchiu. Odtiaľ pochádza známy míšeňský porcelán.

Okrem kachieľ tu majiteľ začal vyrábať aj porcelán s cibuľovým vzorom, zdobený oceľotlačou. Podniku sa darilo, no zasiahla ho povodeň a nemecká firma bola nútená predať továreň aj s celým výrobným programom.

Kúpil ju úspešný miestny podnikateľ Bernard Bloch.

Nasledujúce roky boli pre cibuľový porcelán požehnaním, pretože sa stal jedným z ťažiskových výrobkov firmy a vyvážal sa do celého sveta.

Zberateľský fenomén

V roku 1955 nastala nová etapa výroby tovaru s cibuľovým vzorom – vtedy závod začal spolupracovať s viedenskou odberateľskou firmou Thun-Hohenstein.

SkryťZatvoriť reklamu

Doslova sortimentná explózia trvá viac-menej dodnes. V šesťdesiatych rokoch hrozilo, že továreň zlikvidujú, v súvislosti s ťažbou hnedého uhlia, no napokon ju začlenili do podniku Karlovarský porcelán.

Z cibuľového porcelánu je dnes zberateľský fenomén. Hoci dnes u nás už nie je takým hitom, ako bol v Československu v sedemdesiatych či v osemdesiatych rokoch, stále je kvalitnou značkou a známkou luxusu.

SkryťZatvoriť reklamu

Najčítanejšie na SME

SkryťZatvoriť reklamu

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 524
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 081
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 709
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 688
  5. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 4 656
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 603
  7. Plátené tašky a opakované použitie 4 216
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 647
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Skryťhttps://predplatne.sme.sk/predplatne-premium-bez-reklamy?ref=static_buttonnoads_byvanie