Túto sezónu uplynulo presne desať rokov, odkedy Ferruccio Laviani, predstaviteľ mladšej generácie talianskych dizajnérov, vytvoril ikonickú stolovú lampu.
Ako dvorný návrhár plastového impéria Kartell ju pod veľavravným názvom Bourgie uviedol v oddelení jeho hračkársky rozveselených lámp.
Aj svetelná „buržujka“ je tak trochu dizajnérskou hračkou. Vychádza z dekoratívneho rozmaru barokovej predlohy a tému „vysokej kultúry“ interiérového vybavenia zhmotňuje v „poklesnutom“ materiáli umelej hmoty.
Vtip a irónia
Ozdobný bestseller Bourgie je výstižným príkladom nálad tých čias. Nulté roky podnikali mnohé ornamentálne roztopaše v reakcii na chladný high-tech či distingvované tvaroslovie 90. rokov minulého storočia.
Naplno to rozbalili v karnevale foriem, farieb, vzorov, motívov, no predovšetkým silnej dávky (dô)vtipu.
Laviani (1960) poučený postmodernou skúsenosťou tiež ironizoval na tému dizajnérskej ušľachtilosti. V prípade lampy Bourgie siahol do histórie.
Jej krivky odvodil zo siluet barokových svietnikov, no interpretoval ich jazykom súčasného dizajnu – vylisoval ich z transparentného plastu (polykarbonátu). Práve remix všedného materiálu s výnimočnosťou štylistickej citácie dodáva výsledku estetické napätie.
Aureola luxusu
Na to, aby sa nejaký interiérový objekt stal ikonou, nestačí len premyslený autorský koncept, v ktorom sa zrkadlí duch doby. Významnú, možno oveľa dôležitejšiu úlohu zohráva účelnosť. V prípade lampy Bourgie ide o jednoduchú úlohu. V priestore má žiariť svojou suverénnou krásou, a k tomu tlmeným svetlom.
Laviani dosiahol iskrivý účinok osvetlenia použitím číreho priesvitného plastu na konštrukcii i na vrúbkovanom tienidle. Svetlo sa po ňom kĺže, zrkadlí a lomí v tisícoch lúčov.
Výsledkom je príjemná žiara, ktorá umocňuje prepychový imidž svietidla. Akoby mu to nestačilo, neskôr doplnil ešte luxusnejšie variácie – lampy v strhujúco elegantnej čiernej farbe či v metalických tónoch zlata, alebo striebra.
Dvojnásobná oslava
Desiate narodeniny plastovej krásky Bourgie sa prekrývajú s ďalším výročím. Spoločnosť Kartell slávi 65 rokov úspešného umelohmotného biznisu.
Dnes reprezentuje to najlepšie, čo dizajn „Made in Italy“ robí takým výnimočným: vôľu invencie, prenikavú tradíciu remeselného majstrovstva aj vycibrenú štylistickú obratnosť.
Kartell založil v roku 1949 – na úsvite explózie plastového priemyslu – chemický inžinier Giulio Castelli. Pôvodne mal v úmysle vyrábať produkty pre automobilový priemysel, laboratórnu výbavu a doplnky do domácnosti v tom čase z priekopníckeho materiálu – umelej hmoty.
Úsilie dômyselne aplikovať vyspelé materiálovo-technologické riešenia v každodenných predmetoch si Kartell uchoval dodnes. Vďaka tomu premenil spomínanú „banálnu“ umelú hmotu na výnimočnú matériu hodnú tvorivého zaujatia vizionárskych dizajnérov.
Autor je interiérový dizajnér.
Foto - Kartell
Autor: Michal Lalinský